KOST FÖR IBS I GÖTEBORG & ONLINE

- Leg. Dietist hjälper dig att behandla IBS

Idrottsdietisten är din privata dietist sedan 2014. Hit kan du komma utan remiss från läkare, men ibland kan det vara nödvändigt att ta prover eller utredas hos din vårdcentral för att få rätt behandlingen hos oss. Har du inte möjlighet att ta dig till Göteborg ses vi istället online. All rådgivning och behandling är förankrad i vetenskapen och följer nya rön och studier inom ämnet. Idrottsdietisten är noga med att hitta dig där du är, och råden ges på individnivå, på så sätt blir kostförändringen också mer långsiktigt hållbar.

IBS (Irritable Bowel Syndrome)

⇢ Antal möten = ca 4-6 besök under 2-3 månader efter diagnos.

IBS är en vanlig diagnos som kan ge besvär som gaser, kramper, illamående, förstoppning eller diarréer. Diagnosen ska tas på allvar från sjukvården och det finns hjälp att få. Tyvärr finns det inte en behandlingsform som lämpar sig för alla med diagnosen eftersom symptombilden kan se så olika ut från person till person. En IBS-behandling är därför väldigt individuell men många gånger går besvären att lindra med hjälp av rätt kost.

Kanske har du redan på egen hand testat FODMAP, fått utskrivet medicin från läkare eller uteslutit många livsmedel utan att det hjälpt? Då har du kommit rätt! Vi hjälper dig att lägga upp en individuell behandlingsplan för just dina symptom och besvär.

Det är viktigt att också kunna utesluta andra sjukdomar som t ex celiaki eller inflammatoriska sjukdomar för att kunna ge dig rätt behandling. En sådan utredning görs enklast med hjälp av besök hos din vårdcentral. Rådgör därför gärna med läkare innan IBS-behandlingen påbörjas om du tror att dina besvär kan bero på något annat. Andra behandlingsformer man kan behöva parallellt med dietistbehandlingen mot IBS är KBT, stresslindring eller psykoterapi om man upplever att besvären går ut över vardagen.

Det är viktigt att du som patient förstår dig på din egen sjukdom. Ju mer du förstår, desto lättare blir den för dig att hantera. Som dietist ger jag dig verktygen för att själv få kontroll på dina besvär. Då ökar både hälsa och livskvalitén!

Några tips till dig som misstänker IBS:

• Skriv ner symptomdagbok några dagar för att se om du själv kan se några mönster när du får besvären.

• En vanlig missuppfattning är att alla IBS-patienter också är känslig för gluten, så är inte fallet, men ofta finns det andra ämnen i maten som kan trigga besvären. Viktigt därför att utreda vad som faktiskt är problemet. Vi hjälper dig!

• Låt det inte gå för många timmar mellan måltiderna. En IBS-mage mår oftast bäst av mindre men mer regelbundna mål under dagen.

• Det är vanligt att också vara känslig för laktos som IBS-patient. Byt till laktosfria produkter under en vecka och se om besvären lindras något, så har du testat det tills vi ses.

• Ge inte upp! Det finns hjälp att få och även om den läkare du träffat inte haft stenkoll på diagnosen, vänd dig då till någon som är intresserad av just kost för IBS.

• Ha tålamod under behandlingen! Ofta kännetecknas behandlingen av ett detektivarbete, så låt det ta tid och testa dig fram så ger du magen den bästa chansen att bli lugn och besvärsfri!

• Klicka på knappen nedan för att komma till bokningssidan. Välkommen!

Övriga diagnoser:

Övervikt/Fetma - Viktnedgång

För att gå ner i vikt krävs en förändring av kosten, ofta i kombination med ökad eller justerad träning. Läs mer om viktnedgång här.

Idrottsnutrition

Som idrottare är kosten mycket viktigt och kan vara det som skiljer vinst eller förlust. Läs mer om idrottsnutrition här.

Ätstörningar

Idrottsdietisten hjälper dig som vill komma ur en ofördelaktig relation till din kost. För lättare ätstörningar kan det ibland räcka med kontakt hos Leg. Dietist. Läs mer om ätstörningar här.

Undervikt

För dig med en undervikt orsakad av ett för lågt energiintag hjälper besök hos Idrottsdietisten dig. Det kan även gälla dig som är på väg mot en ofördelaktig vikt och vill stanna innan det gått för långt. Läs mer här.

Övrigt

Har du andra funderingar kring din kost eller vill få en översyn på om du äter som du ska? Här ryms bland annat allergier, överkänslighet eller vegetarian- eller vegankost. Läs mer här.

⇢ Du vet väl att du även kan få hjälp online via video? Praktiskt om du inte har möjlighet att komma hit till mottagningen!